info@totalstudio.hu    +36 20 930 9231    +36 20 313 9004

One-page design weboldalak előnyei és hátrányai

2018-08-20 napon

Az egyoldalas vagy más néven one-page design előre törésének egy egyszerű és megalapozott indok az alapja: a weboldalak sebességének növelése. Ráadásul remekül használható reszponzív weboldalak tervezésénél, ami minden készüléken tökéletesen jeleníti a weboldalt. Természetesen számtalan eset előfordul, amikor egy weboldal esetében nem elegendő a one-page design használata. A kérdés mindig az, hogy céljaink eléréséhez megfelelő segítséget nyújt – e az egyoldalas design? Nézzük meg milyen előnyöket és hátrányokat hordoz magában a használata.

Alapvető kérdések a tervezés előtt

A nagyméretű weboldalak tervezése és megvalósítása, valamint elsősorban a használatuk sok esetben nehézzé válhat, a tagoltság, a menürendszer összetettsége és a változó tartalom miatt. Azonban egy one-page weboldal megalkotása is kihívásokkal teli, hiszen a tartalmat annyira kell lecsökkenteni, ami még nem befolyásolja a felhasználói élményt (UX).

Egy weboldal tervezése során mindig tegyük fel a következő kérdéseket:

  • Mit és mennyit kínálunk a felhasználóknak? (Termékek, szolgáltatások, stb)
  • Melyek a legfontosabb elemek a weboldal szempontjából?
  • Hogyan fogod az előbbieket a felhasználóknak tálalni?
  • Hogyan fogod a fentieket élvezhetővé tenni a felhasználók számára?

Egyoldalas website

Az egyoldalas weboldalak megkönnyítik a felhasználóknak a böngészést. Ráadásul, ha a tartalmunk elfér egy oldalon is, miért ne használnánk ki? Azonban vannak esetek amikor a legjobb felhasználói élményt – a tartalom legyen bármennyire is kevés – a leghatékonyabb több részre, oldalra osztani. Következzenek az egyoldalas weboldalak használatának előnyei és hátrányai.

Előnyök

A legszembetűnőbb előnye, hogy a webhelyen található tartalmat könnyen olvasható formában jeleníti meg a felhasználók számára. Úgynevezett lineáris élményt nyújtanak, vagyis a tartalomnak könnyen azonosítható eleje, közepe és vége van. Emiatt használata kiválóan alkalmas a görgetéssel való navigációra, vagyis mobileszközökön is kiváló felhasználói élményt nyújt.

Néhány szakember azért teszi le a voksát a one-page design mellett, mert magasabb konverziós arány tapasztalható az egyoldalas weboldalak használatával, mint a többoldalas weboldalak esetében. Ez a legtöbb esetben igaz is, azonban csak emiatt ne használjunk egyoldalas webdesignt, mivel a reklámkampányok érkeztető oldalai (landing page) a legtöbb esetben ezzel a technológiával készülnek, ami nagyban hozzájárul a magasabb konverziós arányukhoz!

Mivel leegyszerűsíti a navigációt, ezért nagyon hatékonyan használhatók abban az estben, ha a weboldalunk egyetlen célt, egy termék vagy szolgáltatás értékesítésére jött létre. Ugyanígy egy történet elmeséléséhez is a one-page design a legjobb választás, hiszen átláthatóbb, mint az egy több oldalas weboldal esetében.

A legnagyobb előnye tehát a könnyű navigációban, pontosabban a folyamatos görgetés lehetőségében rejlik. Mivel nem kell a felhasználóknak a böngészést kattintással megszakítaniuk, ezért sokkal valószínűbb, hogy a látogató végignézi a teljes tartalmunkat.

Hátrányok

A legnagyobb buktatója az egyoldalas weboldalak használatának, hogy túl sok információt akarunk a rendelkezésre álló helybe sűríteni. Ahogy a weboldalon elérhető tartalmak (több termék vagy szolgáltatás) mennyisége növekedésnek indul, egyre kevésbé megvalósítható a one-page design. Ráadásul technikai szempontból az egyoldalas webhelyek kevésbé optimalizálhatók a keresőmarketing (SEO) mint a többoldalas webhelyek. A több tartalom, a több kép növeli a weboldal betöltési sebességét is.

A keresőmotorok (Google, Bing) algoritmusai már figyelembe veszik a rangsorolásuknál, hogy egy oldal tartalma mennyire releváns a felhasználók számára. Amennyiben azonban túl sok információt sűrítünk egy oldalba, a kereső algoritmus kevésbé hatékonyan fogja az oldalunkat indexelni.

Az egyoldalas weboldalunk kereső marketingjének (SEO) hatékonyságát növelhetjük a tartalom tagolásával és horgonyhivatkozások használatával. A H1 címkék használata is erősen ajánlott, mert használatukkal a kereső algoritmusok el tudják különíteni az oldalon található különböző tartalmakat.

Többoldalas website

A több oldallal rendelkező weboldalak általában egy olyan vállalkozás tulajdonában vannak, amely több terméket vagy szolgáltatást kínál, ebből kifolyólag a látogatói bázisa is szélesebb.

Legfontosabb jellemzői:

  • Sok aloldallal rendelkeznek, elsősorban azért mert szükséges is a használatuk
  • Az oldalon található sok tartalom és funkció miatt, a felhasználói felület elég részletes
  • Sok esetben a weboldal több mikro weboldalra oszlik és több érkeztető oldallal is rendelkezik
  • A több oldal miatt a kereső algoritmusok szempontjából „értékesebb” a weboldal (SEO)

Előnyök

Jobban működik azon felhasználók esetében, akik a megszokott böngészési élményt és oldal felosztást keresik. A legjobb példa erre egy webáruház, ahol a látogatók nem a vállalkozás „története” miatt keresik fel a site-ot, hanem gyorsan és célirányosan meg szeretnék találni a keresett terméket és megvásárolni azt. Ebben az esetben egy jól és logikusan felépített menürendszer a leghatásosabb eszköz.

A többoldalas weboldalak lehetőséget kínálnak a különböző kulcsszavakra történő optimalizálásra, mivel lehetőség van minden aloldal esetében egyedi témára optimalizálni.

Hátrányok

Minél összetettebb, minél részletesebb és az aloldalak minél jobban egymásra épülnek ebből kifolyólag több rétegből áll a weboldal, annál jobban a saját menürendszerére kell támaszkodjon, a navigálás során. A menürendszer segítségével végzett navigáció egy ideig tökéletesen útba tudja igazítani a felhasználókat, azonban egy bonyolultsági szint után a következők egyike be fog következni:

  • A menürendszernek addig kell bővülnie, míg szinte az egész képernyőt elfoglalja
  • Amennyiben a felhasználó több aloldalra is eljutott, már nem tudja követni, hol is található az adott aloldal a webhelyen belül

Annak érdekében, hogy a fenti két esetet elkerüljük lehetővé kell tenni, hogy a látogató bármely aloldalról könnyen visszaléphessen a főoldalra, és a fontosabb aloldalakra.

5 tipp a one-page weboldalak tervezéséhez

  1. Válaszd szét a tartalmadat több kisebb részre

Abban az esetben ha egy oldalad van, ne egyben zúdítsd rá minden információt a látogatóidra. Több kisebb részből épüljön fel az oldalad és azok különüljenek el egymástól. Azonban arra mindig ügyelj, hogy a különböző részek logikus sorrendben kövessék egymást. A legcélravezetőbb, amennyiben követed a következő felépítést és megoldást kínálsz a látogatóid problémájára:

Mit? → Miért? → Hogyan? → Hol? → Mikor?

Célravezető a tartalmat oly módon felépíteni, hogy a szöveges és a vizuális tartalom váltsák egymást, és egy teljes egészet alkossanak. A történetmesélés a tartalommarketing egyik legújabb trendje, használatával a látogatóid világosan megérthetik a weboldalad létrejöttének célját és elköteleződnek feléd.

  1. Alternatív navigációs lehetőség

Az egyoldalas weboldalak navigációja legtöbbször kimerül a görgetésben, sokszor pedig a végtelen görgetésben. Ennek az a hátulütője, hogy a felhasználó igazából nem tudja, hogy a tartalmad mikor fog véget érni, és meddig kell az oldaladon böngésznie mielőtt megtalálja a keresett információt. Hatékony mód a klasszikus menürendszer kombinálása a görgetéssel. Ez a gyakorlatban úgy valósítható meg, hogy például a képernyő felső részére odatapad a legfontosabb oldalrészek elérését lehetővé tévő menü. Érdemes mindig egy „vissza a tetejére” gombot is lehelyezni a weboldalon.

  1. Hatékony cselekvésre ösztönzés (CTA)

A konverzió eléréséhez a legfontosabb tényező, a megfelelő cselekvésre való felhívás. Fontos tudni, hogy a felhasználókat nem a terméktulajdonságok érdeklik, hanem az hogy ezen tulajdonságok milyen módon segítenek megoldani a problémájukat, vagy hogyan takaríthatnak meg időt a használata segítségével.

A hatékony cselekvésre ösztönzés legfontosabb tulajdonságai, amelyek segítségével növelheted konverzióid számát és arányát:

  • Ismétlődik
  • Sürgető érzést kelt
  • Az előnyökre összpontosít
  • Jól észrevehető
  • A megfelelő helyen és időben kínál megoldást
  • Egyszerű
  1. Egyszerű, de nem unalmas

Az egyoldalas website-ok grafikai tervezése nem egyszerű feladat, főleg nem egy többoldalas weboldalhoz viszonyítva, mivel nincs sok lehetőséged lenyűgözni a látogatóidat. Azonban ez lehetőség is egyben a kreativitásod kiteljesedésére. Használj interaktív elemeket, melyekkel megragadod és irányítani tudod a látogatóid figyelmét. Azonban mint az élet sok területén itt is igaz, hogy a kevesebb néha több. Nem szabad abba a hibába sem esni, hogy a felhasználók figyelmét a kelleténél több interaktív honlapelemmel terheled.

  1. Gyorsíts a betöltési sebességen

Az egyoldalas websiteok egyik legnagyobb hátulütője a lassabb betöltési idő. Mivel egy oldalon találhatóak meg a tartalmaid, ezért több időbe telik míg az oldalad betöltődik. Az előző pontban is említett „a kevesebb néha több” elvet alkalmazva, ne terheld túl a szerveredet felesleges grafikai elemekkel és animációkkal. Ráadásul a one-page designnal készített oldalak gyengébb SEO-val rendelkeznek, mint egy többoldalas website. Az oldalbetöltési sebesség pedig az egyik legfontosabb SEO faktor, ezért mindig tarts szem előtt, emiatt ne kerülj hátrányba a versenytársaid weboldalaihoz képest.

Összefoglalás

Az eddigiekben leírtakat néhány főbb pontban össze lehet foglalni. Ezek a pontok mankó nyújthatnak egy hatékony és jól konvertáló weboldal elkészítésében.

  • A tartalom az elsődleges. Tömör és közérthető legyen
  • A one-page design nem a többoldalas weboldalak egy részre szabása. Összpontosíts egy témára és arról szóljon. Ha több tartalmad is van, érdemes inkább többoldalas webdesignt alkalmaznod
  • Az oldal betöltési sebessége fontos tényező a SEO szempontjából
  • A látogatók figyelmét grafikákkal és animációkkal a legkönnyebb megragadni
  • Az oldalad logikusan épüljön fel: Mit? → Miért? → Hogyan? → Hol? → Mikor?

Az egyoldalas design használatának a legfőbb célja, hogy a látogatóid számára kevés olvasással feldolgozható, csökkentett mennyiségű információt biztosítson a döntéseik meghozatalában. A one-page designnal készült weboldalakon egyáltalán nincsenek aloldalak, vagy csak nagyon kevés található. Ezzel a designnal készült weboldallal megpróbálod eltávolítania a zűrzavart, hogy a felhasználóid a figyelme a legfontosabb tartalmakra összpontulhasson.

  • 2018-08-20 napon
  • Webes tippek, trükkök

Kapcsolódó

Régi ügyfeleink szinte kivétel nélkül fel szoktak keresni minket, hogy bizonyos idő elteltével úgy érzik, weboldaluk már nem aktuális, nem felel meg a legújabb trendeknek és felhasználói elvárásoknak, ami az esetek 100% -ában igaz is. A web piac ugyanis gyrsan és állandóan változik, tehát 3-4 év után egy weboldal elavulttá válik.
Egy hét múlva, július elsején indul a sokak által „NAV csodafegyverének” elkönyvelt online számla elnevezésű adatgyűjtő szoftver, amelynek használata, minden cég számára kötelező lesz. De hogy pontosan mi is ez? Legfrissebb cikkünkben technikai szemszögből vesézzük ki a rendszert.
Mindenki GDPR lázban ég (természetesen mi is, de csak takarék lángon)! Egy következő cikkünkben kivesézzük majd a történteket a mi szemszögünkből, de addig is ellátjuk olvasóinkat egy hasznos tanáccsal: Mire figyeljünk weboldalunk statisztikáit illetően.
Régi ügyfelünk új weboldalt kapott, mivel a projekt előrehaladtával és a trendek változásával a weboldalnak is lépést kell tartania.